Koen startte iets meer dan een jaar geleden bij Digipolis als externe Solution Manager/Business Architect.
‘Ik solliciteerde eerst voor een andere functie’, vertelt hij, ‘maar die draaide 100% om business analyse. En ik zocht iets meer afwisseling.’ ‘Het toeval wil dat klantcoördinator Christel net op zoek was naar iemand die enkele rollen kon combineren en kijk, ik ben nu Solution Manager/Business Architect’, lacht hij.
Voor welke klanten werk jij Koen?
‘Ik werk aan projecten voor de bedrijfseenheid Sociale Dienstverlening, de nieuwe naam voor de samensmelting tussen het OCMW en de stad. Het heeft een tijdje geduurd voordat ik hen goed leerde kennen, maar nu ben ik echt helemaal mee. Ik werk ook geregeld bij hen op Den Bell. Althans, tot het coronavirus uitbrak natuurlijk.’
‘Eén van de opdrachten waarmee we nu bezig zijn, is de ontwikkeling van een nieuwe applicatie om de opleidingen van de webpunten mee te beheren. De webpunten bieden laagdrempelige opleidingen en workshops voor bijvoorbeeld het gebruik van een smartphone, hoe je eenvoudig foto’s kan bewerken, online bankiert, enzovoort.’
‘In een ander traject ontwikkelen we een aantrekkelijke en intuïtieve website voor de Huizen van het Kind. Bij hen kan je terecht met al je vragen over kinderen en jongeren, deelnemen aan activiteiten en tips uitwisselen met andere ouders. De content van de website beheren we in de Web Content Management (engine) van ACPaaS, het microservices platform van Digipolis en de stad.’
‘Voor Sociale Dienstverlening en Loketwerking zetten we een proof of concept op voor RPA. We proberen om enkele administratieve processen te automatiseren met software-robots om de werking te optimaliseren. De voordelen hiervan liggen voor de hand. Van zodra je repetitieve taken kan automatiseren, kan die tijd worden vrijgemaakt voor andere prioriteiten.’
Jullie werken voor de realisatie van de projecten samen met externe partners?
‘Inderdaad! Voor de webpunten en de Huizen van het kind hebben we vorig jaar een ‘challenge’ in de markt gezet via antwerpen.digipolis.be. Hiermee volgden we het ‘buy from startups’ beleid van Digipolis. Concreet: je publiceert een uitdaging, de start-up gemeenschap wordt hiervan op de hoogte gebracht, zij kunnen hun interesse tonen en via een snelle en eenvoudige procedure deelnemen aan een overheidsopdracht.’
‘Tot mijn verrassing reageerden er heel veel bedrijven op beide opdrachten. Als er 15 kandidaten interesse hebben om met jou in zee te gaan, dan is dat toch een ongelooflijke luxe! Heel het traject verloopt ook behoorlijk snel. Ik heb in het verleden nog overheidsaanbestedingen gedaan en hoe Digipolis het aanpakt vind ik zeer efficiënt.’
‘Het is soms ook puzzelen hoor. Een website moet aan heel wat vereisten voldoen qua veiligheid, toegankelijkheid, privacy, de huisstijl van de stad, enzovoort. Daar kruipt uiteraard tijd en ontwikkelwerk in van de leverancier waarvoor je ook het nodige budget moet hebben. Dus het blijft continu een evenwichtsoefening.’
‘Ook het gebruik van ACPaaS is soms best een uitdaging’, lacht Koen. ‘Een microservices architectuur is een prima manier van werken, maar de puzzelstukjes moeten passen voor soms meer dan 10 applicaties. Je hebt dus een zeer goed en voldoende flexibel ontwerp nodig. Maar dat is dan wel een groot voordeel van Digipolis: het is een heel collegiaal bedrijf en er zal altijd iemand zijn die je verder helpt.’
Jij werkt als externe voor Digipolis. Ervaar je het ook zo? Of voel je je toch een beetje een Digipoliet?
‘Ik hou van de cultuur van Digipolis. Je krijgt hier - ook als externe - veel vrijheid binnen de afgesproken spelregels om je werk te doen. En we worden hier verder gewoon behandeld als elke Digipolis-medewerker. Dat wil zeggen dat ik thuis kan werken, automatisch lid ben van hun personeelsvereniging, enzovoort. Dus ja, ik werk hier graag.’
‘Het is trouwens niet de eerste keer dat ik hier mijn strepen verdien. Van 2001 tot 2003 werkte ik voor Digipolis als interne developer. Het is grappig om sommige collega’s na 15 jaar terug te zien’, glimlacht hij.
‘Wat de grote verschillen zijn? Digipolis werkte toen al mee aan innovatieve (Europese) projecten, maar nu zetten ze echt volop in op innovatie. En verder had ik in 2001 absoluut een fijn team, maar zaten we allemaal toch veel meer op een eiland. Nu wordt er bewust een focus gelegd op kennisdeling en netwerking door de organisatie van meetups, bootcamps, inspiratiesessies, communities, … Als Solution Manager vind ik dat super, want zo kan ik de vinger aan de pols houden.’