‘In Digipolis zijn er altijd zijprojecten waarvoor je je kan engageren’ - Een gesprek met business analist Tinne

thumb_Tinne Vervoort.JPG

Elf jaar geleden kreeg Tinne in haar zoektocht naar een nieuwe job van een vriend (en Digipolis-medewerker) de tip om eens te kijken naar onze vacature van klantbegeleider. 

‘Met een diploma als leerkracht lager onderwijs op zak had ik niet meteen het gevoel dat ik in de IT-wereld kon stappen, maar hij zei me dat het in deze job net een voordeel zou zijn om een goede vertaling naar de gebruiker te kunnen maken. En dat bleek ook zo te zijn’, vertelt Tinne.

Hallo Tinne, jij startte als klantbegeleider bij Digipolis. Kan je hierover iets meer vertellen?
‘Ja hoor. Ik heb vijf à zes jaar gewerkt voor de toenmalige bedrijfseenheid Districts- en loketwerking van de stad Antwerpen. Meer concreet werkte ik mee in het team dat zich boog over de aflevering van aktes en formulieren.’

‘Als klantbegeleider testte ik de nieuwe versies voordat ze in productie gingen, maakte ik formulieren, gaf ik opleidingen aan de eindgebruikers en schreef ik handleidingen.’

‘In die functie heb ik ook nog een jaar bij het A-stad team gewerkt maar toen voelde ik het stilaan kriebelen om eens iets nieuws te proberen. Ik heb dan intern gesolliciteerd voor een job als business analist en kon zo beginnen aan een totaal nieuwe uitdaging.’

Van klantbegeleider naar business analist is toch een heel andere job. Hoe verliep die overgang voor jou?
‘Hm, het was wel een beetje zoals in het water springen en kijken of je kan zwemmen. Niet altijd gemakkelijk dus, vooral omdat ik de business van de klanten niet kende. Maar gelukkig kon ik mijn vragen voorleggen aan mijn collega’s en met hen mijn analyses bespreken. En ook bij de klant had en heb ik goede contacten die me altijd helpen.’

‘Ik werk mee aan de projecten voor de Gemeenschappelijke Preventiedienst van de stad en zit in het team voor de bedrijfseenheid Personeel & Organisatie. Als business analist schrijf ik user stories uit voor de eindgebruikers. Het is een vertaalslag van de klant naar IT en vice versa. Wat hebben zij nodig en wat kan er technisch gezien? Bij een tijdsregistratie applicatie zoals Mijn Tijden is het bijvoorbeeld belangrijk dat front-end en back-end op één lijn blijven. Voor de preventiedienst puzzelen we uit hoe we de welzijnsinformatie in de verschillende databronnen kunnen ontsluiten in een overzichtelijk dashboard.’

‘Mijn werk is erg afwisselend en daar ben ik blij om. Voor mij is het belangrijk dat ik kan samenwerken met anderen. In een team heeft iedereen zijn of haar expertise en kan je op elkaar terugvallen. 

Jij zit ook in het welzijnsteam van Digipolis. Wat betekent dit concreet?
‘Dat klopt! Eén van de leuke dingen bij Digipolis is dat er altijd zijprojecten zijn waar je als medewerker aan kan deelnemen. Begin dit jaar verscheen er een oproep naar alle Digipolis-medewerkers: of er iemand mee zijn schouders wou zetten onder welzijn? Daar moest ik geen twee keer over nadenken’, lacht Tinne.

‘Er bestond al een welzijnsteam, maar dit jaar is het verder uitgebreid naar alle teams in het bedrijf. De groep is nu een bonte mix van medewerkers met verschillende functies en uit verschillende groepen. Door corona was extra aandacht voor welzijn ook wel nodig. Wij werken allemaal al meer dan een jaar thuis en dat is niet altijd zo evident. Zonder een gevoel van verbondenheid gaat je motivatie achteruit.’

‘We hebben nog veel werk op de plank liggen, maar het is een sterk en gemotiveerd team. Ik werk er alleszins graag aan mee.’

Wat is jouw antwoord als ik je vraag of je graag bij Digipolis werkt, Tinne?
‘Zoals ik al eerder zei, spreekt de verscheidenheid aan projecten mij erg aan. Zit je al eens op een project dat je wat minder ligt, dan weet je dat er binnenkort weer andere in het verschiet liggen.’

‘Tot hiertoe heb ik ook altijd zeer leuke collega’s gehad en dat is belangrijk voor iemand die graag in een team werkt. In Digipolis is er een goede spirit vind ik, en veel mensen willen graag samenwerken, ook al is dat nu door het thuiswerken wat moeilijker. Voor corona pakte je je laptop en ging je naast de collega in kwestie zitten om een probleem op te lossen of om een vraag te stellen. En vaak pikten de collega’s die ernaast zaten hier ook op in als ze konden helpen.’

‘En dan is er ook nog de flexibiliteit. Zeker met kinderen is dit handig. Ik kan hen van school ophalen en ‘s avonds verder werken. Maar ook als je een andere job wil, kan je intern solliciteren voor de vacatures.’

‘Al die zaken zorgen ervoor dat ik na elf jaar nog niet op zoek ben gegaan naar een andere job’, lacht Tinne. ‘En nee, natuurlijk is niet alles perfect. Digipolis is een bedrijf waar verandering troef is. Dat zorgt voor uitdagingen, maar het is ook niet altijd gemakkelijk.’

Kijk je ernaar uit om terug naar kantoor te komen?
‘Ik heb thuis door verbouwingswerken lang aan een plastic vouwtafeltje gewerkt, en ook al heb ik nu wel een bureau, het zal me toch deugd doen om terug naar Digipolis te gaan. Al is het maar om samen met mijn collega’s te kunnen vieren dat ik vorig jaar 10 jaar in dienst was.’

Collega's aan het woord

Lees je graag meer verhalen?