Het Stedelijk Onderwijs (SO) Antwerpen telt maar liefst 55.000 leerlingen en 6.545 leerkrachten. ‘Het is onze job om hen mee voor te bereiden op de toekomst’, vertelt Business Architect Paul. ‘Hoe zetten we IT in voor het bereiken van hun pedagogische doelstellingen? Of ook: wat heb jij als leerkracht nodig om goed te kunnen lesgeven en als leerling om optimaal te kunnen werken?’
‘Vijftien jaar geleden bracht den bompa nog zijn oude computer naar een school maar die tijd zijn we al lang voorbij. Nu werken we continu aan een professionele omgeving voor de leerkrachten en leerlingen’, vertelt Paul.
Jij draait al een tijdje mee in Digipolis Paul. Herinner je je beginjaren nog?
‘Ik zeg altijd dat technologie vier keer sneller gaat dan de tijd. Dus ik ben bezig aan mijn 96e e-jaar’, grijnst Paul. ‘Mijn eerste project was de implementatie van infozuilen in de districtshuizen om het internet bereikbaar te maken voor de burgers. Ik heb toen veel geleerd. Over parameters zoals hard- en software die goed moeten zitten, maar ook dat een organisatie er klaar voor moet zijn wil een project slagen. De medewerker in het districtshuis was immers wel verantwoordelijk voor de infozuil, maar had zelf geen internetverbinding op zijn desktop. Best wel een uitdaging.’
‘In totaal ben ik zo’n 10 jaar projectleider geweest voor verschillende diensten van de stad en voor politie. Tot er tijdens een reorganisatie in Digipolis een strikter onderscheid werd gemaakt tussen de functies en een projectleider zich vooral moest buigen over het leiden van het project en minder of niet over de inhoud. Ik kon dat inhoudelijke niet loslaten, en heb er toen voor gekozen om business analist te worden.’
Je bent nu een Business Architect, en ook Enterprise Architect voor het Stedelijk Onderwijs. Wat houdt je job in?
‘Dat ik van alles mag bedenken maar het niet zelf moet maken’, glimlacht hij. ‘Aangezien ik dat ook in mijn vrije tijd de hele tijd doe, leunt mijn job perfect aan bij wat ik graag doe. Al moet ik het thuis natuurlijk wel zelf in elkaar knutselen.’
‘Ik werk halftijds voor het Stedelijk Onderwijs, wat een groot bedrijf is waarin veel dynamiek zit. Sinds enkele jaren bekijken ze IT meer en meer in functie van het geheel met als focus het ondersteunen van de pedagogische doelen. Boeiend, want ik kan dan mijn Enterprise Architectuur pet opzetten en mee nadenken over schaalvergroting, automatisering en integratie. Zo hebben we bijvoorbeeld voor alle 55.000 leerlingen en studenten een account klaargezet waarmee ze toegang krijgen tot het wifi netwerk in alle scholen, tot de G Suite for Education van Google en tot de gehele Office 365 omgeving.’
‘Het hoofddoel is kwalitatief onderwijs aanbieden en IT is een middel hiertoe. Daarom is het belangrijk dat deze omgevingen vanuit een business case worden aangesproken en niet vanuit de technische insteek. Ik verduidelijk: vroeger stopte onze rol bij het beschikbaar stellen van IT componenten (vaak de installatie van hard- en software), nu willen we vanuit de vraag van de business een oplossing ter beschikking stellen die aan deze vraag voldoet. De begeleiding hierin is cruciaal, een gids naar het goede gebruik van technologie eigenlijk. Het wordt voor de leerkracht pas interessant als we hem begeleiden in het creëren van oplossingen en niet in het aanbieden van software. Maar achter de schermen staat alles dus al klaar :). Door zo’n doorgedreven automatisatie maken we meer ruimte voor IT ondersteuning.’
‘Verder werk ik ook nog mee aan het medewerkersportaal (voor de stad en voor Stedelijk Onderwijs), meer specifiek aan koppelingen naar databronnen. Ik ben de Tinder van de IT-componenten grap ik wel eens.’
Heb je nog genoeg uitdaging hier?
‘Mee zijn met nieuwe technologieën vind ik fantastisch en daarom werk ik graag in Digipolis. Ik was 35 jaar geleden al geïnteresseerd in artificiële intelligentie en nu komen we in een echte stroomversnelling, spreek gerust van revolutie. Binnenkort starten we met de ontwikkeling van een Intelligent Assistent Planner voor SO die we willen uitrusten met AI technologie. Drie jaar geleden startte SO een fablab op (FABLAB+) waar leerlingen kunnen lasercutten, werken met een 3D printer, t-shirts kunnen bedrukken, … Ik was betrokken bij de opstart, maar in een fablab kunnen ook burgers terecht en ik ben zelf een gretig gebruiker. Dan komt echt de nerd in mij naar boven. Unieke concepten uitdenken en maken, helemaal mijn ding.’
‘En zo zijn er nog veel voorbeelden. Vorig jaar werd ik gevraagd om mee te doen aan een hackathon van Brandweer Antwerpen. Dat is dan 48u lang ideeën uitwisselen met brandweerlui en experten over hoe de brandweer zich toekomstgericht kan ontwikkelen om de dienstverlening nog beter te maken. Dit is echt ‘out of the box’ denken en zoiets geeft mij een boost. Dit jaar organiseren we trouwens ook zo’n hackathon voor Stedelijk Onderwijs met artificiële intelligentie als insteek. ‘
‘Enkele jaren geleden heb ik ook meegewerkt aan een proof of concept om diploma’s en competenties te ontsluiten via blockchain technologie. We werkten toen samen met een start-up die er mee volledig voor ging. Het voelde aan alsof we samen een vlot bouwden om over te steken. Geweldig. En het werkte nog ook!’
‘Ik heb genoeg afwisseling in mijn job nodig om het graag te blijven doen en dat vind ik hier volop. Alles wat met het Antwerp City Platform (ACPaaS) te maken heeft bijvoorbeeld, maar ook alle meetups waar ik naartoe ga (binnen maar ook buiten Digipolis) om ideeën op te doen en om nieuwe mensen te leren kennen: Digant Café, NLP, AI, Drones, 3D, Blockchain, IoTBE, Arduino… Als een al wat oudere mens moet ik soms goed bijbenen, maar mij triggert het wel’, lacht Paul.