In maart 2005 wandelde Abdel, na een mooi parcours in de privésector, voor het eerst binnen bij Digipolis. Met een goed gevulde rugzak vol ervaring startte hij in het aankoopteam. Vandaag is hij er nog steeds aan de slag als technisch en logistiek klantmanager.
‘In het begin was het wennen aan de overheidscontext. De wet op overheidsopdrachten heeft een invloed op onze manier van werken’, vertelt Abdel.
‘Het tempo is anders, maar nu begrijp ik waarom. Er zijn, in tegenstelling tot in de privésector, verschillende stakeholders waar we graag rekening mee houden’, vertelt hij. ‘En of het nu gaat om de burgemeester of een collega bij de brandweer, we bieden iedereen dezelfde service aan’.
Wat houdt jouw job zoal in?
‘Ik heb echt een allround job’, lacht Abdel. ‘Van het inplannen van aankopen, tot het adviseren van klanten en collega’s, het hoort er allemaal bij.’
‘De aankoopafdeling bestaat uit een aantal zelfsturende teams. We zijn een actief onderdeel van de bedrijfsvoering en zoeken altijd naar manieren om onze dienstverlening te innoveren. Zo hebben we een paar jaar geleden een chatbot gelanceerd. Een boeiend project om mee te trekken! Het leuke was, dat idee kwam van ons, en na een interne pitch zijn we er meteen ingevlogen. Het is fijn dat er ruimte is voor zo’n initiatieven.’
‘Niet zo lang geleden heb ik me verdiept in de wereld van joysticks. De digitale transformatie bij de groep stad Antwerpen zorgt er natuurlijk voor dat we op zoek gaan naar de beste oplossingen. We vertrekken vanuit de klantbehoefte. Zo lossen we de verwachtingen van onze klanten in en bieden we gebruiksgemak. We detecteren ook klantbehoeften met het oog op de toekomst zodat we klaar zijn voor de dag na morgen. In het geval van de brandweer was dat een joystick en geen klassiek toetsenbord’, lacht Abdel.
Hoe ziet een werkdag er voor jou uit?
‘Ik begin vroeg, want dan kan ik ‘s avonds nog voldoende tijd vrijmaken voor mijn kinderen. Ik heb er thuis twee rondlopen, maar ik geef ook voetbaltraining aan de lokale jeugd. Ik heb mijn handen dus vol’, lacht Abdel.
‘Er is veel flexibiliteit bij Digipolis en ik kan mijn werkdagen inrichten hoe ik dat wil. Dankzij ons ticketingsysteem kan ik planmatig te werk gaan. Vaak plan ik ‘s avonds nog snel wat ik de volgende dag ga doen. Natuurlijk komen er ook ad hoc opdrachten tussen, maar dat houdt het net zo boeiend’, vertelt Abdel.
Wat is typisch Digipolis?
‘De familiale sfeer die hier hangt is voor mij echt typisch Digipolis’, zegt Abdel. ‘Er is ook een mooie balans tussen werk en privé. Zo is er voldoende flexibiliteit om tijd te maken voor mijn gezin en mijn voetbaltrainingen. Zeker met kinderen is die flexibiliteit handig. Ik kan hen van school ophalen en ‘s avonds verder werken.’